Helstekt fläskfilé, potatisgratäng, rosépepparsås & sallad

Middagsgäster: Våra underbara grannar Therese & Torbjörn & Melvin.
Barnen fick köttbullar och fjärilspasta innan vi började med middagen.
Det är ett toppen-tips!
Annars har man hungriga, uttråkade & rastlösa barn runt benen i köket.
Vi lagade maten tillsammans. Åh vad kul det är att göra det!
Alla är med och bidrar med middagen.



Potatisgratängen ( 6 pers)  görs snabbast genom att tunnt hyvla fast potatis och först
koka upp den i saltat vatten med grönsaksbuljong tärningar i en stor kastrull.

Använd 3 tärningar till ca 2.5 liter vatten och 1,5 kg skivad potatis.

När potatisen kokat i 10 min tar man och häller av all vätska och häller
i ca 3 dl mjölk och 1 dl grädde och lite pressad vitlök/salt /peppar om man så vill.

Låter allt puttra i 10-15 min tills vätskan kokat in. 
Lägg sen över potatisen i en ugnsform, strö på riven ost
och ställ in i  mitten av ugnen på 225 grader i ca 20 min. Tills den fått färg.
En ganska fettsnål, men fantastiskt god gratäng! Värt att pröva.


Kärlek C.

Kommentarer
Postat av: IRINI

Gratängen avnjuts nu med kantarellsås istället och fläskfilémedaljoner med stekt lök mums!

2009-09-26 @ 18:06:03
URL: http://mythoughtsmyart.blogg.se/
Postat av: C.

Irini: Åhh vad roligt att du prövar mina recept! Hoppas att det smakade gott! Säg gärna till om du provar några fler recept. Kantarellsås är så gott! Det ska jag laga nästa gång.



Kramis C

2009-09-27 @ 10:19:47
URL: http://karleksmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
onpaste="return false"
Trackback
RSS 2.0